Reisinformatie Hurtigruten Noorse kust

Aansprakelijkheid

Degene die een reis boekt voor (ook) andere deelnemers is hoofdelijk aansprakelijk voor alle anderen die hij/zij aanmeldt. Ten aanzien van minderjarige reizigers moet worden aangetoond dat ouders of voogden toestemming hebben verleend. Norske Noorwegen Reizen (Norske Turist Service BV) is niet aansprakelijk voor eventuele wijzigingen in tarieven, vaarschema’s, vliegschema’s of voor eventuele drukfouten.

Alcohol

Hurtigruten ASA is in het bezit van een volledig vergunning: bier, wijn en sterke drank. Wij maken u er op attent dat prijzen voor sterke drank in Noorwegen over het algemeen hoger zijn dan in Nederland en niet belastingvrij aan boord. Conform de Noorse wetgeving is de verkoop van bier en wijn toegestaan aan personen vanaf 18 jaar. De verkoop van sterke drank is toegestaan aan personen vanaf 20 jaar. Alcoholische dranken die in de havens en in de winkel aan boord zijn gekocht zullen op het schip worden bewaard en op de laatste dag van de reis in uw cabine worden afgeleverd. Aan boord mogen alleen dranken worden geconsumeerd die in de restaurants en bars op het schip zijn gekocht.

Ambassador

Het 1893 Ambassador Programma is per 07/11/2023 door Hurtigruten als volgt gewijzigd:
Beschikt u over een oud Ambassador nummer of over een “Level 1” Ambassador nummer, dan wordt er door Hurtigruten geen korting meer verstrekt. Een oud Ambassador nummer bestaat uit 16 cijfers; een “Level 1” Ambassador nummer begint met de letters “EC”, gevolgd door 9 cijfers, waarvan de eerste een “1” is.
Beschikt u over een “Level 1” Ambassador nummer, dan kunt u binnen 6 maanden na afloop van uw reis een “Level 2” nummer aanvragen. Met dit nieuwe nummer ontvangt u korting op uw volgende reis. Het geldt voor zowel expeditie cruises, rondreizen per postboot langs de Noorse kust en groeps – en themareizen met een duur van tenminste drie nachten. Als 1893 Ambassador lid krijgt u bovendien extra diensten, speciale kortingen en andere voordelen. Gedetailleerde deelnamevoorwaarden en een aanmeldingsformulier zijn aan boord van de schepen te verkrijgen en op www.global.hurtigruten.com/loyalty-programme

Bagage

In de Scandinavische landen is de dienstverlening van een kruier vrij onbekend. We raden u dringend aan slechts zoveel bagage mee te nemen, als u zelf kunt dragen en tijdens de reis onder controle kunt houden. Denk er aan om belangrijke medicijnen, bril en reisdocumenten altijd in uw handbagage en niet in uw koffer te vervoeren. Houd rekening met gewichtsmaxima voor bagage van de verschillende luchtvaartmaatschappijen.

Betaalmiddel aan boord

Aan boord wordt de Noorse Kroon als rekenkoers gebruikt. NOK 100 komt overeen met ca. € 9,50- (stand juli 2023). Bij aankomst aan boord krijgt u als onderdeel van de incheckprocedure conform de ISPS-wetgeving een cruisecard. Alle reizigers moeten deze kaart te allen tijde bij zich hebben wanneer ze het schip verlaten in havens en bij excursies. De kaart dient als controlesysteem bij de ingang en ter controle van het aantal gasten dat aan boord en/of aan land is. De kaart is behalve de toegangskaart tot uw hut ook het betaalmiddel op het schip. Om de rekening van uw cruisecard te activeren moet u in het bezit zijn van een creditcard van Visa, American Express, Diners of Mastercard. De creditcard moet nog geldig zijn tot minimaal 3 maanden na uw verblijf aan boord. Let er op dat u uw pincode nodig hebt wanneer u met uw creditcard aan boord betaalt, er kan ook altijd om identificatie gevraagd worden. Houd er rekening mee dat uw creditcard zal worden belast in Noorse kronen (NOK). De wisselkoers wordt bepaald door uw creditcardmaatschappij. Op de laatste avond zal uw rekening aan boord worden opgemaakt. U ontvangt de bon hiervan in uw hut. Het is aan boord helaas niet mogelijk om geld op te nemen of te wisselen. Echter is het niet noodzakelijk om een cruiserekening te openen. Het is ook mogelijk om met uw reguliere betaalpas aan boord te betalen, afhankelijk van het type bankpas dat u heeft. Visa, American Express en MasterCard worden allemaal geaccepteerd. Checkt u svp bij uw bank of u met uw betaalpas in het buitenland kunt pinnen. In Noorwegen kunt u bij een ‘minibank’ Noorse Kronen pinnen, deze ‘minibanken’ vindt u in de iets grotere aanlegplaatsen. Omdat u bij bepaalde reizen nauwelijks in de gelegenheid zult zijn naar een bank te gaan raden wij u derhalve aan om voor kleinere uitgaven aan land de plaatselijke valuta (Noorse Kroon) in kleine hoeveelheden mee te nemen.

Bibliotheek

Ieder schip heeft een kleine selectie boeken over diverse onderwerpen beschikbaar voor de gasten.

Cafetaria

Warme en koude dranken, maaltijden en snacks zijn verkrijgbaar in het cafetaria, doorgaans geopend 24 uur per dag. Tijdens de winter kunnen er andere openingstijden gelden, hierover wordt u aan boord geïnformeerd. Bij vertrek uit Bergen is het cafetaria vanaf 16.00 uur geopend.

Conferenties

De meeste schepen hebben conferentieruimtes. Mocht er een conferentie gaande zijn, dan kan het zijn dat een gedeelte van het restaurant of bepaalde publieke gedeeltes op het schip hiervoor zijn gereserveerd.

Dieet

Speciale maaltijden, zoals b.v. vegetarische maaltijden of een dieet dienen bij de boeking te worden doorgegeven.

Drones

Het gebruik van drones is tijdens de reis niet toegestaan. Dit is voor de algemene veiligheid en de bescherming van wildlife.

Duurzaam toerisme

Bij het samenstellen van onze reizen houden we rekening met mensen, milieu, natuur en cultuur, zodat de vakantie niet alleen voor u bijzonder is, maar ook komende generaties kunnen genieten van aantrekkelijke bestemmingen. Of het nu gaat om vakanties waarbij u geniet van ongerepte natuur, de lokale cultuur beleeft, nieuwe mensen ontmoet of een heerlijk lokaal gerecht proeft; samen werken we aan vakanties die zorgen voor betere plekken en mooiere ervaringen. En daarmee leveren we een belangrijke bijdrage aan de duurzame ontwikkelingen op de bestemming. Voor u als reiziger, maar ook voor de mensen die op de vakantiebestemming wonen.

Elektriciteit

De stopcontacten in uw hut zijn 220V/50Hz. Suites hebben 110V-aansluitingen voor scheerapparaten. De stekkers zijn volgens Europees model met twee pinnen. In de winkel kunnen adapters worden gekocht.

Entertainment

We leggen aan boord de nadruk op ontspanning en ontdekking, niet op het commerciële vermaak dat op gebruikelijke cruises vaak te vinden is. Het is ons doel om u dichter bij unieke omgevingen te brengen en om u in de gelegenheid te stellen deze ervaringen te delen met uw medereizigers. Af en toe wordt er ‘s avonds aan boord muzikaal entertainment aangeboden en kan er gedanst worden bij de bar (uitgezonderd MS Vesterålen), van tijd tot tijd vinden optredens plaats van plaatselijke koren en muzikanten. Aan boord van de Hurtigruten schepen worden veelal verschillende activiteiten, demonstraties, lezingen en presentaties gehouden. Deze activiteiten die binnen in het schip of buiten op het dek plaats vinden, zijn gerelateerd aan het seizoen waarin gevaren wordt. Informatie over het programma van deze optionele activiteiten ontvangt u aan boord van het schip. NB: afhankelijk van de locatie van uw hut op het schip kunnen bepaalde activiteiten met muziek mogelijk overlast veroorzaken. Informeer hiernaar bij boeking.

Excursies

In enkele havens waarin langer wordt aangelegd worden excursies aangeboden. Informatie over de excursies kunt u bekijken op de pagina Hurtigruten Excursies. Het is aan te raden excursies vooraf te reserveren maar ook aan boord is dit nog mogelijk, mits plaats beschikbaar. Aan boord geboekte excursies worden afgerekend in Noorse Kronen, hierdoor kan de prijs fluctueren i.v.m. de wisselkoers. Dit geeft geen recht op restitutie. Voor excursies met sneeuwmobiel of quad is een rijbewijs vereist. Excursies zijn afhankelijk van een minimum/maximum aantal deelnemers, vaarschema, weersomstandigheden en andere onvoorziene omstandigheden en kunnen op korte termijn afgezegd worden. Voor vooraf geboekte en betaalde excursies die wegens onvoorziene omstandigheden door Hurtigruten aan boord worden geannuleerd, kan direct na terugkomst van de reis restitutie worden aangevraagd, mits u aan boord een formulier ontvangt met de reden van annulering. Indien u excursies vooraf heeft geboekt, laat u de aanvraag tot restitutie dan altijd via uw boekingskantoor verlopen en niet direct aan boord verrekenen. Moet u om persoonlijke redenen afzien van deelname aan een excursie, dan loopt u het risico niet voor restitutie in aanmerking te komen.

Fitnessruimte, sauna en jacuzzi

De meeste schepen (m.u.v. MS Vesterålen) beschikken over een (eenvoudig uitgeruste) fitnessruimte, sauna en/of verwarmde jacuzzi’s (aan dek). De openingstijden verneemt u bij de receptie.

Fooien

Uit ervaring weten wij dat veel Hurtigruten-gasten hun tevredenheid over het bedienend personeel aan boord middels een fooi tot uitdrukking willen brengen. Mocht dit het geval zijn, dan treft u in bepaalde ruimtes aan boord de zgn. fooienpot waarvan de inhoud verdeeld zal worden onder de bemanningsleden.

Greenseat

Norske Noorwegen Reizen (Norske Turist Service BV) realiseert zich goed dat de schoonheid van de natuur onderdeel is van een onvergetelijke vakantie en steunt daarom GreenSeat. GreenSeat biedt u de mogelijkheid de schadelijke uitstoot van uw vliegreis te compenseren door de aanplant en bescherming van bossen wereldwijd. Zo kunt u eenvoudig een steentje bijdragen aan het tegengaan van het klimaatprobleem en tegelijkertijd de prachtige natuur op aarde in stand houden, zodat u blijvend kunt genieten van de mooiste vakantiebestemmingen. Meer weten of meedoen? www.greenseat.nl.

Groepsreizen

Norske Noorwegen Reizen (Norske Turist Service BV) behoudt zich het recht voor een reis te annuleren bij onvoldoende deelname (minder dan het bij de reis vermelde minimaal aantal deelnemers of bij minder dan 10 personen) een maand voor vertrek of door onvoorziene omstandigheden. Bij annulering door Norske Turist Service zijn wij tot niets meer verplicht dan tot het terugbetalen van de gestorte deelnemersgelden en de administratiekosten. Deze worden u per ommegaande gerestitueerd.

Hutten

Er zijn diverse soorten comfortabele hutten aan boord, allemaal met eigen badkamer met douche en wc. Alle hutten zijn uitgerust met handdoeken, douchegel en haardroger. De hutten van éénzelfde hutcategorie kunnen onderling qua grootte variëren (dit geeft u helaas geen recht op restitutie van -een deel van- de reissom). Kinderbedjes kunnen gehuurd worden maar houd er rekening mee, dat er niet in alle hutten ruimte is voor een kinderbedje en dat er slechts een beperkt aantal gereserveerd kunnen worden. Bij boekingen met garantiehutten (zgn. ongespecificeerde hutten of Basic-hutten) kunnen verzoeken om naast elkaar liggende hutten of verblijf op een bepaald dek niet gegarandeerd worden. Er zijn geen kluisjes aanwezig in de hutten. Eventueel kunt u waardevolle spullen bij de receptie afgeven zodat deze in de scheepskluis bewaard kunnen worden. Hurtigruten kan niet aansprakelijk worden gesteld bij verlies van waardevolle goederen.

Aan boord is er standaard dagelijkse schoonmaak- en handdoekenwisselservice beschikbaar. Vanuit milieuoverwegingen is het mogelijk om minder frequent gebruik te maken van deze service. In de hut vindt u een speciale deurhanger die u aan de hutdeur kunt hangen als u ervoor kiest om de schoonmaak- en handdoekenservice minder vaak te gebruiken. Indien u de sauna wilt gebruiken, kunt u een handdoek meenemen vanuit de hut naar de sauna of een extra handdoek verkrijgen bij de receptie. Het kraanwater in de hut is drinkbaar en is hetzelfde als het tafelwater in het restaurant. Flesjes water zijn beschikbaar voor aankoop aan boord, indien gewenst.

Afmetingen bedden

De meeste 1-persoonsbedden aan boord zijn 80 cm breed. De 2-persoonsbedden zijn 160 cm breed. Sommige suites beschikken over een 2-persoonsbed van 180 cm breed.

Uitchecken

De tijd dat u de hut moet verlaten voor het uitchecken is afhankelijk van het vaarschema en kunnen van dag tot dag verschillen. Bij aankomst in Bergen, Kirkenes en Trondheim (zuidgaand) gelden speciale regels:

  • Bij vertrek vanuit Bergen zijn de hutten vanaf 18:00 uur beschikbaar.
  • Uitchecken bij aankomst in Kirkenes is voor 08:00 uur.
  • Uitchecken bij aankomst in Trondheim (zuidgaand) is voor 08:00 uur.
  • Uitchecken bij aankomst in Bergen is voor 10:00 uur.

Voor specifieke informatie hieromtrent, gelieve contact op te nemen ter plaatse op het schip bij de receptie. Als u een suite hebt kunnen er afwijkende uitchecktijden gelden; u kunt hiervoor contact opnemen met de receptie.

Afhankelijk van de locatie van uw hut kunnen er af en toe geluiden en trillingen merkbaar zijn. Of u hier last van hebt, verschilt per persoon en geeft u helaas geen recht op restitutie van (een deel van) de reissom. Houd er rekening mee dat hutten/suites op dekken, waarop passagiers toegang hebben naar buiten, het uitzicht soms wordt geblokkeerd door voorbij lopende of stilstaande passagiers. Vraag ons reserveringsteam om advies voor de beste locatie van uw hut. Op alle schepen kunnen de patrijspoorten van enkele hutten bij slechte weersomstandigheden uit veiligheidsoverwegingen met afdekplaten afgesloten worden. ‘s Winters is dit een standaard procedure. Houd er rekening mee dat u soms al kunt inchecken bij de receptie voordat uw hut klaar is voor gebruik. U wordt hierover bij het inchecken geïnformeerd. De reductie voor 3 of 4 persoonsgebruik bedraagt ca.15 % op de cruise-tarieven van de prijs voor de 2 persoonshut in deze categorie.

Huisdieren

Er is een beperkt aantal hutten beschikbaar speciaal voor passagiers die hun hond meebrengen aan boord. U dient dit wel bij boeking op te geven. Honden mogen niet in de openbare ruimtes komen. Honden dienen op de daartoe aangewezen plek uitgelaten te worden of de hond kan uitgelaten worden wanneer het schip in de haven ligt.

In de plaats stelling

Indien een reiziger de reis moet annuleren, bestaat de mogelijkheid van in de plaats stelling. Zie artikel 8.1 van de ANVR Reizigersvoorwaarden.

In – en ontscheping

In Bergen legt het schip vanaf ca. 14.45  uur aan bij de Hurtigruten passagiersterminal: -Nøstebryggen kade, Nøstegaten 30, N-5010 Bergen. De passagiersterminal is op werkdagen en in het weekend geopend vanaf 11:00 uur. Er zijn bagagekluisjes in de terminal aanwezig, het gebruik ervan kan betaald worden per creditcard. U hebt de mogelijkheid om uw bagage tussen 13:00 en 14:30 uur af te geven bij de terminal. Het inchecken van passagiers vangt aan vanaf 15:30 uur tot 20:00 uur. U kunt vanaf 16:00 uur aan boord. De hutten zijn echter pas vanaf 18:00 uur beschikbaar. Tot uiterlijk een half uur voor het geplande vertrek is het mogelijk om aan boord te komen, daarna helaas niet meer.

Op de avond van vertrek vanuit Bergen vindt het diner plaats in de vorm van buffet. Alleen deze avond is er een open zitting, meestal tussen 18:00 en 21:00 uur. Passagiers die een hele rondreis hebben geboekt vinden de tafel-indeling voor de verdere reis in de envelop die zij hebben ontvangen bij het inchecken.

Bij ontscheping in Bergen haalt u de bagage van de band in de terminal en volg de borden naar de uitgang. Op de laatste dag van de rondreis wordt u verzocht enkele uren voor aankomst de hut te verlaten. Informatie en aanwijzingen met betrekking tot de bagage en ontscheping in andere havens, zijn ter plaatse op het schip beschikbaar.

Inscheping auto’s en motoren: In Bergen dienen automobilisten tussen 18:00 en 19:30 uur in te schepen aan boord. Wij adviseren u uiterlijk 17.00 uur aanwezig te zijn op de kade in Bergen. Gaat u in Trondheim, Kirkenes of Tromsø aan boord met uw auto of motor, dan dient u zich uiterlijk 1 uur voor vertrek te melden op de kade. Voor alle overige havens is dit 30 minuten voor vertrek. U dient zich eerst in te checken in de Hurtigruten terminal of het betreffende havenkantoor alvorens u de auto af gaat geven op de kade.

Overige passagiers in het voertuig schepen met hun bagage in via de Hurtigruten Terminal. Alleen de bestuurder mag in de auto zitten bij het aan/van boord rijden van de auto. De ‘controle key card’, die u hebt ontvangen bij het inchecken, laat u zien aan het personeel op het autodek. Uw autosleutel wordt gedurende de reis bewaard door het personeel op het autodek. In het hoogseizoen is er beperkt plaats beschikbaar voor auto’s op bepaalde korte deeltrajecten. Tijdens de reis heeft u geen toegang tot het autodek en is het niet mogelijk aan wal te gaan met de auto wanneer het schip aanmeert bij de verschillende havens. Campers, caravans en aanhangers zijn niet toegestaan aan boord van de Hurtigruten schepen.

Internet

Aan boord is draadloos internet beschikbaar. Gasten met het Basic-tarief kunnen gebruik maken van de gratis Wi-Fi indien zij zich vooraf aanmelden voor het Hurtigruten Ambassador Loyaliteitsprogramma (zie kopje 1893 Ambassador). Indien aanmelden hiervoor niet gewenst is, is Wi-Fi tegen betaling beschikbaar aan boord. Bij Select en Platinum is Wi-Fi altijd inbegrepen. De Wi-Fi-code is geldig voor 2 apparaten welke tegelijkertijd gebruik kunnen maken van het netwerk. De prijs voor 11 dagen is ca. NOK 485, één dag is 24 uur geldig vanaf het eerste inlog-moment. Draadloos internet/wifi kan niet vooraf bijgeboekt worden, maar uitsluitend aangeschaft worden bij de receptie aan boord. Let erop dat de beschikbaarheid en de kwaliteit van het netwerk kan variëren.

Kinderen

Er geldt geen minimumleeftijd maar om veiligheidsredenen kunnen kinderen onder de 12 jaar mogelijk niet tot alle excursies worden toegelaten. De beslissing over het meenemen van kinderen wordt per excursie genomen door de kapitein.

Kinderkorting

Kinderen tot 2 jaar zonder eigen bed zijn gratis in de hut van de ouders, kinderbed dient tevoren te worden besteld en betaald. Kinderen die bij het begin van de reis 2 t/m 15 jaar zijn krijgen op de Hurtigruten rondreis een korting van 50%. Geldig bij 2 betalende volwassenen en verblijf in dezelfde hut. Bij 1 betalende volwassene krijgt het kind 20% korting. Op excursies is de kinderkorting 20%. Kinderkortingen zijn niet te combineren met andere kortingen. Kinderkortingen voor onze aansluitende vliegarrangementen zijn op aanvraag.

Kleding

Avondkleding (kostuum, cocktailkleding) is niet nodig. Het weer kan tijdens uw reis of zelfs binnen een dag variëren. Wij adviseren daarom om kleding in laagjes te dragen – zo kunt u zich snel aan wisselende omstandigheden aanpassen wat betreft temperatuur, wind en neerslag. Ademende en wind- en waterdichte kleding moeten onderdeel van de bagage zijn, evenals een warme muts, handschoenen, sjaal en functionele kleding en in de wintermaanden bovendien thermo-ondergoed. Aan land en ook aan boord (in de winter kunnen niet alle dekken sneeuw- en ijsvrij gehouden worden) kan het glad zijn, daarom moet u stevige schoenen meenemen, ook wandel-/trekkingstokken en schoenspikes kunnen van nut zijn. Denk eraan om een zonnebril mee te nemen, want zelfs in de winter hebben uw ogen bescherming nodig tegen de UV-stralen, omdat de reflecties van sneeuw en ijs voor het blote oog gevaarlijk kunnen zijn.

Klimaat

Het weer kan per dag en zelfs per uur veranderen. In het noordelijk deel van Noorwegen schommelt de temperatuur ‘s zomers tussen 10° en 25°C en in de zuidelijke gebiedsdelen tussen 15° en 30°C. ’s Winters ligt de temperatuur tussen 2° en -10°C. Vanwege de warme Golfstroom is de kust altijd ijsvrij.

Kostbaarheden

Kostbaarheden kunt u aan boord in een kluis laten bewaren. Hurtigruten accepteert geen verantwoordelijkheid voor waardevolle artikelen en geld, bewaard in de hut.

Maaltijden en dranken

Uw reis is doorgaans inclusief ontbijt, lunch en diner (m.u.v. deeltrajecten). Koffie en thee tijdens de maaltijden zijn inbegrepen. Andere dranken kunt u tegen betaling verkrijgen in het restaurant, de eetzaal en de bar.

De gangbare tijden voor de maaltijden zijn:

  • Ontbijt van 07:30-10:00 uur (open zitting)
  • Lunch van 12:00-13:00 uur (open zitting)
  • Diner tijden zijn afhankelijk van het vaarschema. Gewoonlijk start het diner vanaf 18.00 uur waarbij verschillende zittingen mogelijk zijn (tijden volgen ter plaatse).

Ontbijt is in buffetvorm. Lunch is in buffetvorm met een koud buffet waarbij keuze is uit koude vis- en vleesschotels, salades en een assortiment warme schotels, desserts en fruit. Diner wordt geserveerd in 3-gangen volgens een vast (coastal) menu, er is gewoonlijk geen keuze in het menu. Soms wordt het koude buffet ’s avonds gegeven en het 3-gangen diner als lunch geserveerd. De tafelreservering wordt vooraf geregeld; zitting en indeling gelden voor de hele reis en kunnen eenmaal aan boord niet meer gewijzigd worden. Uw voorkeur voor tafelindeling (bijv. met vrienden) kan alleen tevoren als preferentie aan de rederij worden doorgegeven. Volpension start met een dinerbuffet bij vertrek vanuit Bergen en eindigt met een brunch bij aankomst terug in Bergen. Speciale diëten graag vooraf bij boeking aangeven (tenminste 3 weken voor vertrek), zodat dit tijdig kan worden doorgegeven aan het schip.

Indien het schip uitgerust is met een a la carte restaurant, kunt u tegen een toeslag a la carte dineren. Dit kan voor één of meerdere avonden. U kunt dit aan boord reserveren, maar het is tevens mogelijk om vooraf (bij voorkeur bij boeking) het a la carte diner te reserveren. Onze reisspecialisten informeren u graag over de actuele toeslag voor het a la carte diner. Aan boord van MS Vesterålen is geen a la carte restaurant.

Tijdens lunch en diner in het restaurant en tijdens het a la carte dining experience wordt alleen gratis stil en bruisend water geserveerd aan klanten die het platinum tarief hebben geboekt. Klanten die het basic of select tarief hebben geboekt kunnen tegen betaling stil of bruisend water per fles bestellen. U kunt wel kosteloos stil water (als tap- en/of kraanwater) per karaf bestellen.

Aan boord kunt u een wijnpakket tegen betaling afnemen. Het is ook mogelijk om een wijnpakket van te voren te reserveren (bij voorkeur bij boeking). Wijnpakketten kunnen uitsluitend voor de gehele reisduur afgenomen worden en niet voor een willekeurig aantal dagen. Alle Hurtigruten schepen beschikken over een volledige (drank)vergunning. Onze reisspecialisten informeren u graag over de actuele prijzen van de verschillende wijnpakketten.

Wanneer u een deeltraject heeft geboekt zonder hutaccommodatie oftewel u reist als dek passagier, dan is het helaas niet mogelijk om losse maaltijden vooraf bij te boeken. U kunt uitsluitend aan boord uw maaltijden reserveren.

Mededelingen

Aan boord worden mededelingen gedaan in verschillende talen. Deze mededelingen kunt u ook in uw hut beluisteren bij het activeren van het telefoonsysteem. Er worden ‘s nachts geen openbare mededelingen gedaan; als u dit wel wilt, bijvoorbeeld een oproep bij het verschijnen van het noorderlicht, gelieve hierover te informeren bij de receptie.

Medische verzorging

Wegens de korte afstanden tussen de afzonderlijke havens in Noorwegen is er noch een arts, noch een apotheek aan boord, maar natuurlijk wel een EHBO uitrusting en een ziekenboeg. Informeer u tijdig over bescherming tegen infecties en inentingen evenals andere voorzorgsmaatregelen en vraag doktersadvies voor trombose en andere gezondheidsrisico’s. We verwijzen u voor algemene informatie hieromtrent naar de GGD.

Milieu en groen varen

De kapiteins op de Hurtigruten schepen stellen alles in het werk om een route te plannen die de motoren zo weinig mogelijk belast en die de uitlaatgassen vermindert. Al het afval wordt aan boord bewaard totdat het aan land wordt overgeladen voor verwerking. We dumpen nooit afval in zee en verzoeken u om geen afval achter te laten wanneer u aan land bent. In bewoonde gebieden zijn er afvalbakken voor het weggooien van afval, gebruik deze alstublieft. We vragen u om het bekende gezegde “Laat niets achter, alleen -voetafdrukken, neem niets mee, alleen foto’s” te respecteren.

Minder validen en rolstoelgebruikers

Alle Hurtigruten schepen zijn uitgerust met liften en één of meerdere (aangepaste) minder valide hutten. Het meenemen van een rollator of standaard rolstoel is mogelijk, ook wanneer u in een standaard hut verblijft. Een zgn. scootmobiel is uitsluitend toegestaan indien u een (aangepaste) minder valide hut heeft geboekt. De (aangepaste) minder valide hut heeft een doorgang van 82-100 cm (deur gang/hut), afhankelijk van het schip waar u mee reist. De bedden in een (aangepaste) minder valide hut zijn 200 cm lang en 80 cm breed. Voor verdere informatie hierover kunt u terecht bij één van onze verkoop medewerk(st)ers en laat u bij boeking adviseren of er speciale transfers geregeld moeten worden. Passagiers met een ernstige handicap of personen die niet in staat zijn voor zichzelf te zorgen, moeten met een begeleider reizen. Gelieve dit bij boeking door te geven. De excursies zijn gedeeltelijk niet geschikt voor minder validen. Het is voor chauffeurs en gidsen niet toegestaan om rolstoelen of passagiers te tillen. Wanneer u slecht ter been bent, slechthorend en/of slechtziend, informeer dan bij inscheping de receptie hierover. Dan bent u ervan verzekerd dat u de nodige assistentie krijgt bij een noodgeval.

Norske Noorwegen Reizen

Norske Noorwegen Reizen is een vereenvoudigde roepnaam van de reisorganisatie Norske Turist Service BV om verwarring met een toeristisch informatiebureau te voorkomen. Alle rechtsgeldigheid valt onder het bij de Kamer van Koophandel onder nr 34383436 ingeschreven bedrijf Norske Turist Service BV. U kunt Norske Noorwegen Reizen ook volgen via onze social media kanalen (Facebook, Instagram, YouTube en Pinterest).

Noorderlichtgarantie

Heeft u een aanvullende vraag over de unieke noorderlichtgarantie? Neemt u dan telefonisch contact op met onze medewerksters via telefoonnummer 023-5289856 of raadpleeg de pagina Noorderlichtgarantie voor de voorwaarden.

Onvolkomenheden

Indien u op de bestemming een fout of een onvolkomenheid constateert, dan wordt van u verwacht dat u daarvan meteen melding doet bij de verantwoordelijke verstrekker van de dienst. Meld u zich in ieder geval bij de receptie aan boord van uw schip. Hierdoor wordt de rederij in staat gesteld om de klacht of onvolkomenheid direct naar tevredenheid op te lossen. Na afloop van de reis wordt dit een stuk lastiger of zelfs onmogelijk. Komt u er samen niet uit, dan wordt u vriendelijk verzocht contact op te nemen met uw reisbureau of Norske Noorwegen Reizen (Norske Turist Service BV).

Persoonsgegevens

Bij alle boekingen dient te worden opgegeven: voornaam, achternaam en geboortedatum van alle passagiers. Deze gegevens dienen overeen te komen met de namen zoals vermeld in het paspoort. Bij onjuiste opgave loopt u het risico dat nieuwe tickets moeten worden aangevraagd, hetgeen extra kosten voor u met zich mee brengt.

Persoonlijke gegevens

Art.3 van de ANVR Reizigersvoorwaarden vereist de verstrekking van persoonlijke gegevens die voor de uitvoering van de reis van belang kunnen zijn. Deze bepaling betreft niet alleen een geestelijke of lichamelijke gesteldheid, doch ook andere hoedanigheden die voor de uitvoering van de reis voor de reiziger zelf of voor de groep van belang zijn.

Post

U kunt uw post inleveren bij de receptie. Voor een klein bedrag, bestaande uit servicekosten en de kosten voor postzegels, zullen we deze post versturen in elke haven waar dit mogelijk is. De tijd die de post nodig heeft om aan te komen kan relatief lang zijn. Hurtigruten is niet verantwoordelijk voor zoekgeraakte post.

Preferentie of essentie

Aan speciale wensen (preferenties) die bij boeking kenbaar worden gemaakt, zal zo mogelijk worden voldaan. Of dat lukt, is evenwel vaak afhankelijk van de uiteindelijke dienstverlener, in dit geval Hurtigruten of evt. hoteliers indien u tevens een aansluitend vliegarrangement heeft geboekt. Is de wens zo essentieel dat een reisovereenkomst alleen zal worden gesloten indien vaststaat dat aan deze wens wordt tegemoet gekomen, dan is er sprake van een essentie.

Reisdocumenten

Voor mensen met de Nederlandse nationaliteit is voor reizen naar Noorwegen een geldig paspoort of identiteitskaart vereist. Dit moet ook bij het inchecken aan de Hurtigruten terminal of aan boord van de schepen getoond worden. Conform de veiligheidsbepalingen voor de scheepvaart in Noorse territoriale wateren heeft Hurtigruten de geboortedatum van de passagiers nodig. Boekt u een zgn. expeditie cruise naar Noorwegen aan boord van MS Maud of MS Otto Sverdrup, dan is een geldig paspoort het enige toegestane reisdocument. N.B. Iedere reiziger is zelf verantwoordelijk voor alle noodzakelijke reisdocumenten.

Reisleiding aan boord

Aan boord van ieder schip is een reisleider – ‘Expedition Leader’ – aanwezig die in dienst is van Hurtigruten. Hij/zij kan excursies voor u boeken en advies geven hierover, de reisleiding verkondigt het dagelijks programma en nieuwsbulletin en doet meldingen over plaatsen die worden aangedaan door het schip, ontscheping enz. In sommige gevallen wordt de functie van Expedition Leader overgenomen door de receptie. Alle Expedition Leaders spreken Noors, Engels en Duits.

Roken

In Noorwegen geldt in alle openbare gebouwen en openbare plaatsen een rookverbod. Er is een strikt rookverbod in alle hutten en op alle Hurtigruten schepen is het roken alleen op aangewezen plaatsen aan dek toegestaan, als het schip zich op zee bevindt. Ligt het schip in de haven, dan is roken aan boord van alle schepen uit principe verboden. Denk aan het milieu en gebruik uitsluitend de daarvoor bestemde asbak. Het is ten strengste verboden om sigaretten overboord in de zee te gooien. Alle hutten zijn voorzien van rookmelders. Om een hut weer schoon/rookvrij te maken kan een schoonmaaktoeslag van nok 1.500 opgelegd worden voor het reinigen van het beddengoed en de gordijnen, zodat de hut weer in niet-roken-toestand kan worden gebracht.

Social Media

Wilt u (in aanloop naar uw reis) op de hoogte gehouden worden van activiteiten, de laatste nieuwtjes of leuke feiten en wetenswaardigheden over de reis aan boord van Hurtigruten? Dat kan via ons Facebook account (Norske Noorwegen Reizen) Via ons Pinterest prikbord kunt u zich door vele thema’s laten inspireren: norskenoorwegen. Ook via Instagram [norskenoorwegen] delen wij regelmatig wetenswaardigheden met onze volgers. Op ons YouTube kanaal Norske Noorwegen Reizen kunt u diverse video’s bekijken die u een goede impressie geven van wat u te wachten staat tijdens een reis met Hurtigruten. Via www.norske.nl kunt u zich aanmelden voor onze nieuwsbrief waarin we op frequente basis interessante aanbiedingen, tips en wetenswaardigheden over Hurtigruten en het prachtige vakantieland Noorwegen via e-mail versturen. Eenmaal ingeschreven voor onze digitale nieuwsbrief kunt u zich te allen tijde uitschrijven door middel van de afmeldlink vermeld onderaan de nieuwsbrief.

Speciale verzoeken

Als u speciale verzoeken heeft (bijvoorbeeld qua voeding of medicatie), laat het ons dan bij het boeken weten. We zullen ons best doen om aan uw verzoek tegemoet te komen, maar kunnen niets garanderen. Een dergelijk verzoek kan in geen geval deel uitmaken van een door ons ondertekende schriftelijke verbintenis.

Stabilisatoren

Alle Hurtigruten schepen zijn uitgerust met stabilisatoren.

Taal

De taal aan boord is Noors en Engels. Het personeel aan de receptie en de reisleider spreken ook Duits.

Telefoon/mobiele telefoons

Alle hutten hebben een telefoonaansluiting. Houd er rekening mee dat de kwaliteit van de telefoonverbindingen kan variëren en af en toe niet beschikbaar zijn vanwege de locatie van het schip. Alle schepen kunnen via automatisch telefoonverkeer rechtstreeks bereikt worden. Het telefoonnummer en emailadres ontvangt u bij de reisbescheiden. Mobiele telefoons mogen gebruikt worden aan boord, over het algemeen is er een goede bereikbaarheid. Gelieve te controleren wat de kosten zijn voor bellen in het buitenland bij uw eigen provider. Er wordt vriendelijk verzocht het gebruik van mobiele telefoons in publieke ruimtes te beperken. Draadloos internet/wifi is op geselecteerde plekken beschikbaar al dan niet tegen betaling (zie het kopje internet).

Transfers

Boekt u bij Norske Noorwegen Reizen een aansluitend vliegarrangement dan zijn de aankomst – en vertrektransfers in Bergen, Kirkenes en Trondheim zoveel mogelijk inbegrepen. In 2022 werken wij voor de transfers in Bergen en Trondheim samen met gerenommeerde taxibedrijven en/of touringcarbedrijven, afhankelijk van uw reisperiode. Onze reisspecialisten kunnen u informeren of uw vliegarrangement uitgevoerd wordt met een transfer per taxi of touringcar of een combinatie hiervan. In Kirkenes vindt de transfer plaats per touringcar. Gedetailleerde informatie zoals het opstappunt en tijd kunt u terug vinden bij uw reisdocumenten.

Vaarschema en laadwerkzaamheden

Hurtigruten schepen hebben een dienstregeling aan te houden en vervoeren zowel goederen als passagiers en voertuigen. De havens worden 24 uur per dag aangedaan waarbij laad- en loswerkzaamheden plaatsvinden, daarom kan een zekere mate van geluidshinder (ook ’s nachts) niet uitgesloten worden. Mogelijke geluidsoverlast geeft geen recht op restitutie van (een deel van) de reissom. Tijdens de hele zeereis langs de Noorse kust varen de schepen slechts een paar keer enkele uren op open zee. Verder gaat de reis hoofdzakelijk door rustiger zee tussen het Noorse vasteland en de eilanden aan de kust.

Het is de eigen verantwoordelijkheid van passagiers die tussentijds het schip verlaten om zich weer op tijd aan boord van het schip te begeven; zeker wanneer het schip laat was bij een haven, vertrekt het mogelijk gewoon weer volgens het vaarschema om zo tijd in te halen. De vertrektijd wordt vermeld bij de loopbrug en schepen wachten niet op passagiers die te laat zijn. Bij het naderen van kerst kunnen mogelijk schema’s aangepast worden in verband met het organiseren van diners en festiviteiten.

Veiligheid aan boord en op de kade

Volgens de veiligheidsrichtlijnen worden alle Hurtigruten passagiers voor vertrek vanuit Bergen geïnstrueerd over de veiligheidsvoorschriften en over het gebruik en de vindplaats van de reddingsuitrusting. Deelname aan deze instructie is verplicht, ook voor passagiers die al eerder met Hurtigruten gereisd hebben. De instructie duurt ongeveer 10-15 minuten en wordt met tussenpozen gegeven vanaf het moment van inschepen tot aan het vertrek van het schip. Uw deelname wordt geregistreerd door middel van het noteren van uw hutnummer. Wij wijzen u op het belang van het goed doornemen van de noodprocedure. U vindt een noodplan met een overzicht van alle nooduitgangen aan de binnenkant van de deur van uw hut en in de publieke ruimtes op het schip. In veel havens is het altijd bedrijvig op de kade met auto’s die in-/ontschepen, goederen die geladen of ontladen worden. Gelieve hier alert op te zijn wanneer u van boord gaat of aan boord komt. Tijdens de wintermaanden is het vaak glad buiten; met name op het buitendek, wanneer u van boord gaat (buiten op de kade) en wanneer u in/uit de bus stapt. IJs-spikes en andere winterkleding is verkrijgbaar in de winkel aan boord van het schip (indien voorradig). Draag geen grote bedragen geld bij u en houd waardevolle spullen, mobieltjes en camera’s, uit het zicht.

Vliegreizen

Bij boeking van een vliegreis dienen de opgegeven namen overeen te komen met de namen zoals vermeld in het paspoort. Bij boeking graag eerste voornaam voluit en achternaam, beide volgens paspoort. Bij onjuiste opgave loopt u het risico dat de luchtvaartmaatschappij u weigert of dat nieuwe tickets moeten worden aangevraagd, hetgeen extra kosten voor u met zich meebrengt. Alle vermelde vluchten zijn gebaseerd op zitplaatsen in een bepaalde boekingsklasse in de economy klasse. Mocht deze klasse volgeboekt zijn dan kunnen toeslagen worden berekend.

KLM ruimbagage: KLM vervoert de bagage alleen tegen betaling. De hoogte hiervan wordt bepaald door de plaats waar u naartoe vliegt. Onze reisspecialisten kunnen u hier verder over informeren.

Vroegboekkorting

De vroegboekkorting is verwerkt in het boekingssysteem van Hurtigruten. De zgn. “vanaf” prijs vermeld in de prijstabellen betreft de prijs inclusief de vroegboekkorting. Naarmate de bezettingsgraad aan boord van het schip toeneemt zullen de prijzen gaan stijgen. Hurtigruten werkt met flexibele prijzen afgestemd op vraag en aanbod. Voor de meest actuele prijs op de door u gewenste vertrekdatum kunt u telefonisch of per e-mail contact opnemen met Norske Noorwegen Reizen. Onze medewerkers van de afdeling verkoop kunnen rechtstreeks in het Hurtigruten boekingssysteem zien wat de actuele prijzen zijn.

Wake-up call

Bij aankomst van het schip in de nacht worden passagiers die ontschepen een half uur tot een uur voor aankomst gewekt. Bij aankomst in de vroege ochtend volgt er een wake-up call zodat u voldoende tijd heeft om de hut te verlaten en deze weer gereed gemaakt kan worden voor de volgende passagiers. Tot de ontscheping kunt u in de publieke ruimtes van het schip verblijven en de bagage kunt u opslaan in een speciale ruimte voor bagage opslag (bij de receptie).

Wasserij

De meeste schepen zijn uitgerust met een wasruimte. U kunt de daar aanwezige wasmachines, drogers en strijkijzers gebruiken; de daarvoor vereiste munten zijn verkrijgbaar bij de receptie.

Welkomstbijeenkomst

Na inscheping en voor vertrek van het schip is er een verplichte veiligheidsinstructie. Ook is er een vrijblijvende welkomstbijeenkomst waarbij u geïnformeerd wordt over praktische zaken aan boord en de bemanning wordt voorgesteld.

Wijzigingen

De routes en excursies zijn onder voorbehoud; weer-, zee- en ijscondities of andere onvoorziene omstandigheden kunnen van invloed zijn op het dagelijks programma. Excursies vereisen een minimum/maximum aantal deelnemers. Hurtigruten is gerechtigd het verloop van excursies te wijzigen.

Winkel

Op de meeste schepen is een kleine winkel met verkoop van ansichtkaarten, postzegels, souvenirs, gebreide truien/vesten en enige toiletartikelen.

Zeeziekte

Medicijnen tegen zeeziekte zijn, tegen een kleine vergoeding, aan boord bij de receptie of in de winkel te verkrijgen. Passagiers die uit ervaring weten dat ze snel zeeziek worden, wordt geadviseerd de eigen medicijnen mee te brengen. U kunt ook “Sea Bands” (acupressuurbanden) aan boord kopen.

Heeft u nog vragen?

Als u meer wilt weten over zaken die niet in onze brochure of op onze website staan zal uw reisbureau of Norske Noorwegen Reizen trachten u een zo goed mogelijk antwoord te geven. Onze afdeling verkoop is telefonisch te bereiken van maandag t/m vrijdag van 10-17 uur via telefoonnummer 023-5289856 of via e-mail ln.ek1710840030sron@1710840030ofni1710840030.