Reisinformatie Expeditie Zeereizen

Aanbetaling

Bij boeking wordt een aanbetaling verlangd van 15 % van de reissom, alsmede de totale kosten van de vlucht (en mogelijke toeslagen), de reserveringskosten, de annuleringsverzekering, het calamiteitenfonds en SGR bijdrage.

Aansprakelijkheid

Degene die een reis boekt voor (ook) andere deelnemers is hoofdelijk aansprakelijk voor alle anderen die hij/zij aanmeldt. Ten aanzien van minderjarige reizigers moet worden aangetoond dat ouders of voogden toestemming hebben verleend. Norske Noorwegen Reizen (Norske Turist Service BV) is niet aansprakelijk voor eventuele wijzigingen in tarieven, vaarschema’s, vliegschema’s of voor eventuele drukfouten.

Alcohol

Hurtigruten ASA is in het bezit van een volledig vergunning: bier, wijn en sterke drank. Wij maken u er op attent dat prijzen voor sterke drank in Noorwegen over het algemeen hoger zijn dan in Nederland en niet belastingvrij aan boord. Conform de Noorse wetgeving is de verkoop van bier en wijn toegestaan aan personen vanaf 18 jaar. De verkoop van sterke drank is toegestaan aan personen vanaf 20 jaar. Alcoholische dranken die in de havens en in de winkel aan boord zijn gekocht zullen op het schip worden bewaard en op de laatste dag van de reis in uw cabine worden afgeleverd. Aan boord mogen alleen dranken worden geconsumeerd die in de restaurants en bars op het schip zijn gekocht. U mag maximaal 1,5 liter alcohol per persoon mee aan boord nemen.

Ambassador Programma

Het 1893 Ambassador Programma is beschikbaar voor alle Hurtigruten gasten, die al minstens drie opeenvolgende nachten aan boord van één van de schepen doorgebracht hebben. Het geldt voor zowel expeditie cruises, rondreizen per postboot langs de Noorse kust, deeltrajecten, groeps – en themareizen met een duur van tenminste drie nachten. Als 1893 Ambassador lid krijgt u exclusief extra diensten, speciale kortingen en voordelen. Gedetailleerde deelnamevoorwaarden en een aanmeldingsformulier zijn aan boord van de schepen te verkrijgen en op www.hurtigruten.com/1893.

Annuleringen

De Hurtigruten annuleringsvoorwaarden wijken af van die van de ANVR. Annuleringen kunnen van maandag t/m donderdag van 10.00 – 17.00 uur en op vrijdag van 10.00 – 16.00 uur in behandeling worden genomen. In enkele gevallen zijn afwijkende annuleringskosten van toepassing, bijvoorbeeld bij vliegtickets die direct dienen te worden geprint en betaald en bij speciale aanbiedingen van de bootmaatschappij waarvoor extra voorwaarden gelden als geen wijzigingen mogelijk en direct betalen. Wij kunnen u nadere informatie verstrekken over de mogelijkheid een annulerings- en reisverzekering af te sluiten. De optietermijn voor Hurtigruten boekingen bedraagt normaal gesproken 3 werkdagen. Uitzondering hierop vormt een boeking voor een speciale aanbiedingsreis met Hurtigruten. Maakt u een boeking voor een speciale aanbieding dan is deze direct na de opdracht definitief en moeten wij helaas reeds annuleringskosten in rekening brengen, zelfs indien u diezelfde dag nog besluit van de -reservering af te zien. Voor de Hurtigruten expeditie cruises zijn onderstaande annuleringsvoorwaarden van toepassing;

Annuleringskosten Hurtigruten Expeditie Zeereizen
  • tot en met 150 dagen voor vertrek: 15% van de reissom
  • van 149 dagen tot en met 90 dagen voor vertrek 30% van de reissom
  • van 89 dagen tot en met 45 dagen voor vertrek 50% van de reissom
  • van 44 dagen tot en met 30 dagen voor vertrek 70% van de reissom
  • van 29 dagen tot en met 1 dag voor vertrek: 90% van de reissom
  • op de dag van vertrek of later: 100% van de reissom

Voor Hurtigruten expeditie groepsreizen kunnen afwijkende annuleringsbepalingen gelden. Indien u een groepsreis boekt, wordt u hierover van tevoren geïnformeerd.

Bibliotheek

Ieder schip heeft een kleine selectie boeken over diverse onderwerpen beschikbaar voor de gasten.

Cruisecard

Bij aankomst aan boord krijgt u als onderdeel van de incheckprocedure conform de ISPS-wetgeving een cruisecard. Alle reizigers moeten deze kaart te allen tijde bij zich hebben wanneer ze het schip verlaten in havens en bij excursies. De kaart dient als controlesysteem bij de ingang en ter controle van het aantal gasten dat aan boord en/of aan land is. De kaart is behalve de toegangskaart tot uw hut ook het betaalmiddel op het schip (m.u.v. MS Nordstjernen). U kunt aan boord alleen met deze kaart betalen. Om de rekening van uw cruisecard te activeren moet u in het bezit zijn van een creditcard van Visa, American Express, Diners of Mastercard. De creditcard moet nog geldig zijn tot minimaal 3 maanden na uw verblijf aan boord. Houd er rekening mee dat uw creditcard zal worden belast in Noorse kronen (NOK). De wisselkoers wordt bepaald door uw creditcardmaatschappij. Op de laatste avond zal uw rekening aan boord worden opgemaakt. U ontvangt de bon hiervan in uw hut. Het is aan boord helaas niet mogelijk om geld op te nemen of te wisselen. .Het is wel mogelijk om met uw betaalpas aankopen aan boord te pinnen, afhankelijk van het type bankpas dat u heeft. Checkt u s.v.p. bij uw bank of u met uw betaalpas in het buitenland kunt pinnen.

Dieet

Speciale maaltijden, zoals b.v. vegetarische maaltijden of een dieet dienen bij de boeking te worden doorgegeven.

Drones

Het gebruik van drones is niet toegestaan tijdens de reis. Dit is voor de algemene veiligheid en de bescherming van wildlife.

Duurzaam toerisme

Bij het samenstellen van onze reizen houden we rekening met mensen, milieu, natuur en cultuur, zodat de vakantie niet alleen voor u bijzonder is, maar ook komende generaties kunnen genieten van aantrekkelijke bestemmingen. Of het nu gaat om vakanties waarbij u geniet van ongerepte natuur, de lokale cultuur beleeft, nieuwe mensen ontmoet of een heerlijk lokaal gerecht proeft; samen werken we aan vakanties die zorgen voor betere plekken en mooiere ervaringen. En daarmee leveren we een belangrijke bijdrage aan de duurzame ontwikkelingen op de bestemming. Voor u als reiziger, maar ook voor de mensen die op de vakantiebestemming wonen.

Elektriciteit

De stopcontacten in uw hut zijn 220V/50Hz. Suites hebben 110V-aansluitingen voor scheerapparaten. De stekkers zijn volgens Europees model met twee pinnen. In de winkel kunnen adapters worden gekocht.

Entertainment

De activiteiten aan boord zijn met name gericht op ontspanning en niet op commerciële entertainment zoals dit vaak georganiseerd wordt aan boord van de grotere cruisemaatschappijen. Tijdens de expeditie cruises worden regelmatig lezingen en presentaties verzorgd door het expeditieteam en zijn er activiteiten aan dek. Ook kan het voorkomen dat er ’s avonds een muziekstuk ten gehore wordt gebracht. Aan boord van MS Nordstjernen is geen entertainment.

Excursies en kosteloze activiteiten

U kunt uw expeditie cruise nog meer verdieping geven door optionele excursies bij te boeken (tegen betaling). Dit kan vooraf of aan boord, op basis van beschikbaarheid. Indien er optionele excursies beschikbaar zijn voor uw expeditie cruise, kunt u deze online bekijken via de website van Hurtigruten: https://global.hurtigruten.com/excursions/

Het bekijken van de excursiemogelijkheden gaat als volgt;

  • “Booking reference” hoeft u niet in te vullen
  • Kies bij “Destination” uw hoofdbestemming
  • Kies bij “Cruise” de naam van uw geboekte reis
  • U krijgt een selectie van de beschikbare excursies. De excursies kunt u aanklikken om meer informatie te lezen. Ook ziet u de kosten per excursie. Wilt u een excursie bijboeken? Geef dan telefonisch of per e-mail aan uw reisbureau of Norske Noorwegen Reizen door welke excursies (voorzien van “booking code”) u bij wilt boeken. U ontvangt dan een aangepaste factuur.

Bij een groot aantal expeditie cruises worden kosteloos een aantal activiteiten aangeboden. Deze zijn weliswaar kosteloos, maar u dient zich wel vooraf aan te melden zodat u verzekerd bent van deelname aan de gewenste activiteit(en). Uw boekingsemployee kan u vertellen of er voor de reis van uw voorkeur kosteloze activiteiten aangeboden worden. Deze activiteiten kunnen via uw boekingskantoor of Norske Noorwegen Reizen gereserveerd worden en zullen worden toegevoegd aan uw boeking.

Expeditieteam

Het expeditieteam aan boord bestaat uit een expeditieleider, een assistent-expeditieleider en diverse sprekers en experts. De expeditieleider zal u regelmatig op de hoogte houden over de voortgang van de reis en over de diverse bezienswaardigheden en interessante natuurverschijnselen die we tegenkomen. Informatie over ons expeditieteam vindt u op het informatieprikbord vlakbij hun informatiebalie. Bij de balie kunt u meer informatie vinden over de reis en eventuele extra excursies boeken.

Faciliteiten

Alle expeditie schepen (m.u.v. MS Nordstjernen) beschikken over een fitnessruimte, sauna en twee verwarmde jacuzzi’s aan dek. MS Roald Amundsen, MS Fridtjof Nansen beschikken over een zgn. infinity pool, MS Otto Sverdrup heeft een klein verwarmd zwembad. De openingstijden verneemt u bij de receptie.

Flexibiliteit expeditie cruises

Bij de beschreven dagprogramma’s gaat het om mogelijk en gepland reisverloop, niet om een gegarandeerde dienstregeling. Uw expeditieteam/ reisleiding aan boord kan het programma op korte termijn aanpassen als gevolg van snel veranderende ijs- en/of weersomstandigheden of om gespotte dieren te observeren. Het maken van een expeditie cruise vergt derhalve een bepaalde vorm van flexibiliteit.

Flexibele tarieven

Hurtigruten werkt met een flexibel prijssysteem, dat is afgestemd op de mate van bezetting aan boord op het moment van reserveren. De prijzen kunnen eventueel tot aan de vertrekdatum wijzigen. Uiteraard geldt de prijs van de definitieve boeking. Onze reisspecialisten kunnen u informeren over de actuele prijs op de door u gewenste reis en hutcategorie. Voor het aanvragen van een offerte kunt u telefonisch contact opnemen met onze afdeling verkoop via telefoonnummer 023-5289856 of via e-mail ln.ek1696339098sron@1696339098ofni1696339098. Op onze website www.norske.nl kunt u bij de reis van uw voorkeur ook digitaal een offerte aanvragen.

Fooi

Fooien worden niet langer meer verwacht tijdens de Hurtigruten Expeditie Cruises. Uit ervaring weten wij dat veel Hurtigruten-gasten hun tevredenheid over het bedienend personeel aan boord middels een fooi toch tot uitdrukking willen brengen. Mocht dit het geval zijn, dan treft u in bepaalde ruimtes aan boord de zgn. fooienpot waarvan de inhoud verdeeld zal worden onder de bemanningsleden.

Fotografie

Op alle expeditie schepen (m.u.v. MS Nordstjernen) is een professioneel fotograaf, lid van het expeditieteam, aanwezig. U bent van harte uitgenodigd tot het volgen van fotografie workshops. Met handige tips leert u de mooiste foto’s te maken van uw expeditie cruise.

Greenseat

Norske Noorwegen Reizen (Norske Turist Service BV) realiseert zich goed dat de schoonheid van de natuur onderdeel is van een onvergetelijke vakantie en steunt daarom GreenSeat. GreenSeat biedt u de mogelijkheid de schadelijke uitstoot van uw vliegreis te compenseren door de aanplant en bescherming van bossen wereldwijd. Zo kunt u eenvoudig een steentje bijdragen aan het tegengaan van het klimaatprobleem en tegelijkertijd de prachtige natuur op aarde in stand houden, zodat u blijvend kunt genieten van de mooiste vakantiebestemmingen. Meer weten of meedoen? www.greenseat.nl.

Groepsreizen

Norske Noorwegen Reizen (Norske Turist Service BV) behoudt zich het recht voor een reis te annuleren bij onvoldoende deelname (minder dan het bij de reis vermeldde minimaal aantal deelnemers of bij minder dan 10 personen) een maand voor vertrek of door onvoorziene omstandigheden. Bij annulering door Norske Turist Service zijn wij tot niets meer verplicht dan tot het terugbetalen van de gestorte deelnemersgelden en de administratiekosten. Deze worden u per ommegaande gerestitueerd.

Hutten

Er zijn diverse soorten comfortabele hutten aan boord, allemaal met eigen badkamer (uitgezonderd MS Nordstjernen). Alle hutten zijn uitgerust met handdoeken, douchegel en shampoo. Afhankelijk van de locatie van uw hut kunnen er af en toe geluiden en trillingen merkbaar zijn. Of u hier last van hebt, verschilt per persoon en geeft u helaas geen recht op restitutie van (een deel van) de reissom. Houd er rekening mee dat bij hutten op dekken, waarop passagiers toegang hebben naar buiten, het uitzicht soms wordt geblokkeerd door voorbijlopende of stilstaande passagiers. Vraag ons reserveringsteam om advies voor de beste locatie van uw hut. Op alle schepen kunnen de patrijspoorten van enkele hutten bij slechte weersomstandigheden uit veiligheidsoverwegingen met afdekplaten afgesloten worden. De hutten worden dagelijks schoon gemaakt. Aan boord van MS Nordstjernen wordt dit op verzoek gedaan. Roomservice is mogelijk voor de Arctic Superior hutten en Expedition Suites. Aan boord van MS Nordstjernen is geen roomservice mogelijk. Alle expeditie schepen (m.u.v. MS Nordstjernen) zijn geschikt voor rolstoelgebruikers. Minder validen dienen begeleid te worden door een reispartner. Tijdens landingen zijn rolstoelen niet toegestaan. In Kangerlussuaq en Cambridge Bay is inscheping/ontscheping voor rolstoelgebruikers helaas niet mogelijk.

In de plaats stelling

Indien een reiziger de reis moet annuleren, bestaat de mogelijkheid van in de plaats stelling. Zie artikel 8.1 van de ANVR Reizigersvoorwaarden.

Internet

Op alle expeditie schepen (m.u.v. MS Nordstjernen) is Wi-Fi beschikbaar en wordt deze dienst gratis aangeboden als onderdeel van het Premium Comfort. Let erop dat de beschikbaarheid en de kwaliteit van het netwerk kan variëren, afhankelijk van uw bestemming. Streaming wordt niet ondersteund.

Kinderen

Op reizen naar Antarctica kan Hurtigruten ASA geen kinderen meenemen onder de 5 jaar. Voor onze andere bestemmingen geldt er geen minimumleeftijd. Om veiligheidsredenen kunnen kinderen onder de 12 jaar mogelijk niet tot alle excursies worden toegelaten. De beslissing over het meenemen van kinderen wordt per excursie genomen door de kapitein.

Kostbaarheden

Kostbaarheden kunt u aan boord in een kluis laten bewaren. Hurtigruten accepteert geen verantwoordelijkheid voor waardevolle artikelen en geld, bewaard in de hut.

Lezingen

Gedurende de hele reis zullen er diverse interessante lezingen worden gehouden op het gebied van biologie, historie en geologie. Iedere dag wordt er een overzicht gepubliceerd met de lezingen van die dag. Vaart u met MS Nordstjernen, dan worden de lezingen hoofdzakelijk aan wal gehouden.

Medische verklaring

Conform IAATO- en Hurtigruten ASA-eisen moeten alle reizigers naar Antarctica, Noordoost Groenland, de Noordwestelijke doorgang, Canada en op de trans-Atlantische reis een vertrouwelijke medische verklaring invullen en laten ondertekenen door een dokter, waarin staat dat hij/zij in staat is om te reizen. Het formulier dient u binnen 12 weken voor vertrek in te vullen en te laten goedkeuren door uw huisarts. Als dit compleet is dient u het te uploaden in de Vikand portal binnen 4-8 weken voor vertrek. Wij adviseren u tevens de ondertekende verklaring ook in papieren versie mee te nemen aan boord van het schip. Een reiziger kan de toegang tot het schip worden ontzegd wanneer het formulier bij het inschepen niet compleet is. U ontvangt dit formulier tezamen met uw factuur/boekingsbevestiging.

Medische voorzieningen

Aan boord van alle expeditie schepen (m.u.v. MS Nordstjernen) is een Engelssprekende arts aanwezig. Alle schepen beschikken over beperkte medische faciliteiten en de meest noodzakelijke middelen om kleine noodgevallen te behandelen. Indien u medicatie gebruikt, zorg er dan voor om voldoende mee te nemen, ook wat extra medicatie in geval van ongewenste vertraging.

Milieu en groen varen

Onze kapiteins stellen alles in het werk om een route te plannen die de motoren zo weinig mogelijk belast en die de uitlaatgassen vermindert. Al het afval wordt aan boord bewaard totdat het aan land wordt overgeladen voor verwerking. We dumpen nooit afval in zee en verzoeken u om geen afval achter te laten wanneer u aan land bent. In bewoonde gebieden zijn er afvalbakken voor het weggooien van afval, gebruik deze alstublieft. We vragen u om het bekende gezegde ‘Laat niets achter, alleen uw voetafdrukken, neem niets mee, alleen foto’s’ te respecteren.

Onvolkomenheden

Indien u op de bestemming een fout of een onvolkomenheid constateert, dan wordt van u verwacht dat u daarvan meteen melding doet bij de verantwoordelijke verstrekker van de dienst. Meld u zich in ieder geval bij de receptie aan boord van uw schip. Hierdoor wordt de rederij in staat gesteld om de klacht of onvolkomenheid direct naar tevredenheid op te lossen. Na afloop van de reis wordt dit een stuk lastiger of zelfs onmogelijk. Komt u er samen niet uit, dan wordt u vriendelijk verzocht contact op te nemen met uw reisbureau of Norske Noorwegen Reizen (Norske Turist Service BV).

Paspoorten en visa

Het is de volledige verantwoordelijkheid van de reiziger om alle benodigde reisdocumenten op te vragen en deze te kunnen tonen wanneer nodig. Aan boord van alle expeditie schepen is het paspoort het enige geldige identiteitsbewijs. ID-kaarten worden niet geaccepteerd. Het paspoort moet tot meer dan zes maanden na het einde van uw reis geldig zijn. Bij het inchecken worden de paspoorten ingenomen door de bemanning aan boord van het schip voor het afhandelen van douane en immigratieformaliteiten. De paspoorten worden de hele reis bewaard en aan u teruggegeven aan het einde van de reis. Neem alstublieft ook een fotokopie van uw paspoort mee. Het is de verantwoordelijkheid van de reiziger om de benodigde visa te bepalen en aan te vragen voor het begin van de expeditie cruise. Afhankelijk van uw nationaliteit heeft u voor veel landen nog een visum nodig. Helaas zijn wij niet aansprakelijk wanneer u de toegang tot een vlucht of een land wordt ontzegd of wanneer u op andere wijze tegen problemen of kosten oploopt die het resultaat zijn van het niet accepteren van uw paspoort of het niet in bezit hebben van de benodigde visa of van andere benodigde documenten. Reizigers naar Noord-Amerika/Canada dienen extra aandacht te besteden aan het tijdig aanvragen van de resp. benodigde ESTA/ETA reisverklaring of een visum.

Persoonsgegevens

Bij alle boekingen dient te worden opgegeven: voornaam, achternaam en geboortedatum van alle passagiers. Deze gegevens dienen overeen te komen met de namen zoals vermeld in het paspoort. Bij onjuiste opgave loopt u het risico dat nieuwe tickets moeten worden aangevraagd, hetgeen extra kosten voor u met zich mee brengt.

Poolcirkelboten

Deze stevige boten zijn geschikt voor zowel verkenningen op het water als voor het veilig aanleggen in gebieden die anders niet te bereiken zijn. U moet enigszins lenig zijn om deze boten in te komen, maar verder hoeft u zich over het reizen geen zorgen te maken. De bemanning zal u duidelijke instructies geven en als u deze goed opvolgt, wordt het binnen een paar dagen een routine. Bij alle tochten met poolcirkelboten moeten reizigers passende schoenen aantrekken. Op Antarctica is het dragen van rubberen laarzen verplicht. Voor alle andere bestemmingen kunnen laarzen handig zijn. U kunt uw eigen laarzen meenemen of een paar lenen aan boord. Zie hiervoor het afzonderlijke kopje ‘Rubberen laarzen en loopstokken’.

Post

U kunt uw post inleveren bij de receptie. Voor een klein bedrag, bestaande uit servicekosten en de kosten voor postzegels, zullen we deze post versturen in elke haven waar dit mogelijk is. De tijd die de post nodig heeft om aan te komen kan relatief lang zijn. Hurtigruten is niet verantwoordelijk voor zoekgeraakte post.

Reisverzekering/ziektekostenverzekering

Wanneer u een reis naar één van de uithoeken van de wereld boekt, is het belangrijk dat u weet dat er in de directe omgeving geen geavanceerde medische faciliteiten beschikbaar zijn. Indien er tijdens de expeditie cruise sprake is van een medisch noodgeval, is een evacuatie per vliegtuig/helikopter soms de enige mogelijkheid. Dit is een zeer kostbare onderneming en afhankelijk van gunstige weersomstandigheden. Derhalve is een uitgebreide reisverzekering met werelddekking inclusief ziekte – en ongevallendekking en een ziektekostenverzekering absoluut noodzakelijk en verplicht.

Reserveringskosten

De reserveringskosten bedragen € 37 per boeking.

Maaltijden aan boord

U verblijft aan boord op basis van het Premium Comfort. Dit houdt onder meer in dat frisdranken, huiswijn en scheepsbier inbegrepen zijn bij lunch en diner. Koffie en thee zijn inbegrepen gedurende de gehele dag op alle expeditie schepen. Het ontbijt is beschikbaar in buffetvorm. Lunch en diner variëren tussen buffetten en vaste maaltijden, alles in overeenstemming met uw dagelijkse programma. Schepen die uitgerust zijn met het Lindstrøm restaurant ontvangen suite gasten voor het a la carte ontbijt. Tijdens het diner is dit restaurant ook toegankelijk voor alle overige gasten aan boord, waarbij men tegen een toeslag a la carte kan dineren. Informatie over uw tafelnummer en dinertijd vindt u na inscheping in de hut. Tijdens de reis proberen we zoveel mogelijk gebruik te maken van lokale en seizoensgebonden producten. Aan boord van MS Nordstjernen is Premium Comfort niet beschikbaar en maakt u de reis op basis van volpension (ontbijt, lunch, diner) waarbij dranken tijdens de maaltijden tegen betaling afgenomen kunnen worden.

Het kraanwater in uw hut is drinkbaar. In het restaurant wordt tijdens de maaltijden standaard een karaf drinkwater geserveerd. Aan boord zijn zgn. water navulstations beschikbaar om uw herbruikbare waterfles mee te vullen.

Roken

Er is een strikt rookverbod in alle hutten en op alle Hurtigruten expeditie schepen is het roken alleen op aangewezen plaatsen aan dek toegestaan, als het schip zich op zee bevindt. Ligt het schip in de haven, dan is roken aan boord van alle schepen uit principe verboden. Denk aan het milieu en gebruik uitsluitend de daarvoor bestemde asbak. Het is ten strengste verboden om sigaretten overboord in de zee te gooien. Bij het roken in de hut worden er 1.500 nok schoonmaakkosten in rekening gebracht voor het reinigen van het beddengoed en de gordijnen.

Rubberen laarzen en loopstokken

Aan boord kunt u een paar degelijke laarzen lenen voor gebruik bij excursies en wandelingen. Deze laarzen worden op het achterdek van het schip bewaard en u hebt gedurende de hele reis uw eigen paar. Voor hiking tochten aan wal worden er tevens loopstokken beschikbaar gesteld. Aan boord zijn verrekijkers te koop.

Speciale verzoeken

Als u speciale verzoeken heeft (bijvoorbeeld qua voeding of medicatie), laat het ons dan bij het boeken weten. We zullen ons best doen om aan uw verzoek tegemoet te komen, maar kunnen niets garanderen. Een dergelijk verzoek kan in geen geval deel uitmaken van een door ons ondertekende schriftelijke verbintenis.

Stabilisatoren

Met uitzondering van MS Nordstjernen zijn alle Hurtigruten expeditie schepen uitgerust met stabilisatoren.

Taal

De taal aan boord is Noors en Engels. Het personeel aan de receptie en de boordreisleider spreken ook vaak Duits.

Telefoon/mobiele telefoons

Alle hutten hebben een telefoonaansluiting. Bij de receptie kunt een telefoonkaart kopen zodat u kunt bellen. Houd er rekening mee dat de kwaliteit van de telefoonverbindingen kan variëren en af en toe niet beschikbaar zijn vanwege de locatie van het schip. Uw mobiele telefoon kunt u aan boord gebruiken, maar het netwerkbereik kan variëren. Informeer voor vertrek over de kosten voor telefoongesprekken uit het buitenland bij uw Nederlandse provider. Passagiers wordt verzocht om hun mobiele telefoon niet te gebruiken in publieke gebieden, om medereizigers niet te storen. Alle schepen kunnen via automatisch telefoonverkeer rechtstreeks bereikt worden. Het telefoonnummer en emailadres ontvangt u bij de reisbescheiden.

Vaccinaties

Voor sommige bestemmingen zijn vaccinaties verplicht. Ieder passagier is zelf verantwoordelijk voor de juiste vaccinaties.

Veiligheid aan boord

Conform de ISPS-wetgeving (International Ship and Port Security System) wordt alle bagage die aan boord gaat geïnspecteerd door een röntgen- of metaaldetectieapparaat. U wordt verzocht hier rekening mee te houden bij het inpakken van uw bagage voor de reis. De ISPS-wetgeving omvat ook een handbagagescan in alle havens waar we tijdens de reis verblijven. De schepen voldoen aan alle veiligheidseisen en zijn geschikt voor het varen in ijswateren. Bij aankomst aan boord zullen alle passagiers worden geïnstrueerd over de veiligheidsvoorschriften en het gebruik en de locatie van de veiligheidsvoorzieningen. Aan de binnenkant van elke hut hangt op de deur een reddingsplan. Bekijk dit alstublieft en maak  u ermee vertrouwd. Volg alle aanwijzingen van de expeditieleider en de overige bemanningsleden te allen tijde op. Voor de eerste aanleg zullen er speciale reddingsvesten worden uitgereikt voor gebruik tijdens de excursies. Ook is er een veiligheidsbriefing, die voor iedereen verplicht is.

Vliegreizen

Bij boeking van een vliegreis dienen de opgegeven namen overeen te komen met de namen zoals vermeld in het paspoort. Bij boeking graag eerste voornaam voluit en achternaam, beide volgens paspoort. Bij onjuiste opgave loopt u het risico dat de luchtvaartmaatschappij u weigert of dat nieuwe tickets moeten worden aangevraagd, hetgeen extra kosten voor u met zich meebrengt. De vluchttijden van inbegrepen binnenlandse vluchten worden door de luchtvaartmaatschappij pas een aantal dagen voor vertrek bevestigd en onze medewerkers in het hotel zullen u voorzien van vluchtgegevens en een boarding pass. We raden u aan om voor en na afloop van uw reis te overnachten omdat wij geen aansprakelijkheid kunnen aanvaarden wanneer u bij eventuele vertraging uw vlucht mist. Alle vermelde vluchten zijn gebaseerd op zitplaatsen in een bepaalde boekingsklasse in de economy klasse. Mocht deze klasse volgeboekt zijn dan kunnen toeslagen ontstaan. Bij een aantal expeditie cruises kan een chartervlucht inbegrepen zijn bij de reissom. Bij deze vluchten kan er sprake zijn van een vroeg of laat vertrek/aankomst. Deze chartervluchten zijn altijd op basis van economy klasse, het upgraden naar een hogere klasse is hierbij niet mogelijk.

Wasserij

M.u.v. MS Nordstjernen kunt u aan boord van alle schepen – tegen betaling – gebruik maken van een wasserij-service. Voor suite gasten is deze service gratis.

Welkomstbijeenkomst

Na inscheping en voor vertrek van het schip is er een verplichte veiligheidsinstructie. Ook is er een vrijblijvende welkomstbijeenkomst waarbij u geïnformeerd wordt over praktische zaken aan boord en de bemanning wordt voorgesteld.

Winkel

Aan boord van de expeditie schepen is een kleine winkel met verkoop van ansichtkaarten, postzegels, souvenirs, gebreide truien/vesten en enige toiletartikelen. Op MS Nordstjernen worden de artikelen in het cafetaria aangeboden.

Zeeziekte

Tabletten tegen zeeziekte zijn verkrijgbaar bij de receptie. Als u snel zeeziek wordt, raden wij aan om eigen tabletten mee te nemen. U kunt ook zgn. ‘Sea Bands’ (acupressuurbanden) aan boord kopen.