Vragen & Antwoorden

1) Algemeen

1.1) Ik wil graag contact opnemen met Norske Noorwegen Reizen, op welke wijze kan dit?

Wij zijn bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 10.00 tot 17.00 uur. U kunt op de volgende wijze contact met ons opnemen;

  • Telefonisch via 023-528 98 56 
  • Per e-mail via info@norske.nl Vermeld bij voorkeur uw boekingsnummer.
  • Via het contactformulier op onze website.
  • Bezoek ons kantoor te Heemstede. Wij hebben de nodige maatregelen getroffen om u op een veilige en prettige manier te woord te kunnen staan in ons Noorwegenhuis. Wilt u ons bezoeken voor het boeken van een reis of een vrijblijvende offerte? Wij verzoeken u vriendelijk vooraf een afspraak te maken. Dit kan zowel telefonisch, per e-mail of via het contactformulier in te vullen. Eén van onze medewerkers zal op korte termijn telefonisch contact met u opnemen voor het maken van een afspraak.

2. Actuele reisinformatie

2.1 Hoe kan ik een Europees (digitaal) coronacertificaat krijgen?

U kunt het certificaat activeren via de CoronaCheck-app. Download de app via de Apple App Store of de Google Play Store. In deze app kunt u vervolgens met uw gegevens een bewijs aanmaken in de vorm van een internationale QR-code. U kunt maar voor één persoon een bewijs in de CoronaCheck-app aanmaken. Iedere reiziger heeft dus een eigen telefoon met app nodig. Wij adviseren iedere reiziger naar Noorwegen naast de digitale versie op uw telefoon, ook altijd uw internationale QR-code te printen en in papieren versie mee te nemen. Heeft u bovendien het zgn. gele vaccinatieboekje? Neem deze voor alle zekerheid ook mee als extra aanvullend bewijs. 

2.2 Ik heb geen smartphone, hoe krijg ik mijn coronacertificaat?

U kunt de QR-code ook online aanmaken via een desktop computer en vervolgens printen. Heeft u geen computer? En kunt u niet geholpen worden door familie of vrienden om het coronabewijs uit te printen? Wat u kunt doen, hangt er vanaf of u heeft aangegeven dat u uw gegevens met het RIVM wilt delen. Of door wie u bent geprikt. U kunt in dit geval het beste telefonisch contact opnemen via telefoonnummer 0800 – 1351. U wordt dan doorverwezen naar een speciale helpdesk. Daar kunt u met uw BSN en uw postcode een papieren coronabewijs aanvragen. Dit bewijs wordt per post opgestuurd. Houd er rekening mee dat dit 10 dagen kan duren.

3) Annulering

3.1) Ik heb een reis geboekt en ook een bijdrage betaalt voor het Calamiteitenfonds, waarom keert deze niet uit bij annulering van een reis ?

Het Calamiteitenfonds geeft geen dekking bij ziektes. Bij het opstellen van de regeling van het fonds in 1999 is er bewust voor gekozen om objectieve criteria vast te stellen op basis waarvan uitkeringen kunnen worden gedaan. Gekozen is voor molestsituaties of natuurrampen met als gevolg hetzij gevaar voor persoon en goed van de consument hetzij aangetaste infrastructuur.

Bij de oprichting van het fonds is wel bekeken of het mogelijk was om mens- en dierziektes onder de garantie te brengen. Dat bleek niet mogelijk, o.a. door het volgende:

  • De door de (lokale) overheid genomen maatregelen om verspreiding van de ziekte te voorkomen kunnen een belemmering zijn. Het aanpassen van een reis is hierdoor niet (zonder meer) mogelijk. Alleen dekking bieden op reisbeperkende maatregelen van overheden wekt verwarring op.
  • Klanten die in het gebied zijn kunnen al besmet zijn. Het Calamiteitenfonds is niet de organisatie die kan beslissen over repatriëring van mogelijk zieke klanten. Dat is een taak van de overheid. De overheid ter plaatse kan repatriëring tegenhouden, het kan immers de verspreiding van een ziekte (zoals het Coronavirus) bevorderen.
  • Ook speelt mee dat het Calamiteitenfonds niet voor elke individuele reiziger apart een besluit kan nemen. Een besluit van het fonds is bindend voor alle reizigers ter plaatse.

3.2) Ik heb een pakketreis geboekt, kan ik deze kosteloos annuleren in deze coronatijd?

De gehele situatie rondom het wereldwijd uitbreken van het Corona virus is voor zowel reizigers als reisondernemingen een gecompliceerde situatie. Omdat dit een unieke situatie is zonder duidelijke precedenten, geldt er geen standaard dekking vanuit de reis- en/of annuleringsverzekering, ANVR reizigersvoorwaarden of Calamiteitenfonds. Het kosteloos annuleren van uw reis is daarom niet zomaar mogelijk. Wilt u uw pakketreis preventief annuleren vanwege persoonlijke beweegredenen, dan gelden de annuleringsbepalingen vastgelegd in de ANVR Reizigersvoorwaarden en onze afwijkende annuleringsvoorwaarden.

4) Betaling

4.1) Moet ik de factuur van mijn geboekte reis, ondanks deze onzekere situatie, conform de betalingstermijn vermeld op de factuur betalen?

Norske Noorwegen Reizen is aangesloten bij het ANVR en hanteert hierbij de ANVR Reizigersvoorwaarden. Hierin staan de rechten en de plichten van de reiziger vertaald. Ook in de huidige Corona situatie heeft de reiziger een betalingsverplichting en zal aan de gestelde betalingstermijnen van zowel de aanbetaling als de restantbetaling moeten worden voldaan, zolang de reis niet officieel is geannuleerd.

5) Hurtigruten

5.1) Ik heb gekozen voor de Hurtigruten Future Cruise Voucher, waar kan ik de meest up-to-date info teruglezen?

De voorwaarden van deze voucher zijn na te lezen via deze link. In principe hanteert Hurtigruten een geldigheid van de voucher tot uiterlijk 31 december 2022. Mocht de huidige Covid-19 situatie aanleiding geven om de geldigheid van de voucher te verlengen, dan zal dit op de voorwaarden pagina van de Hurtigruten Future Cruise Voucher worden aangepast. Uiteraard zal Hurtigruten er alles aan doen om u in de gelegenheid te stellen uw reis uit te stellen wanneer de pandemie nog niet volledig onder controle is gebracht, zodat u op een later tijdstip alsnog kunt gaan genieten van uw voorgenomen Hurtigruten reis.

5.2) Welke maatregelen gelden er voor het maken van een Hurtigruten reis in deze (post)Corona tijd?

Het is goed om te weten dat Hurtigruten zorgvuldige hygiëne – en veiligheidsmaatregelen heeft genomen om u in de (post)coronaperiode op een onbezorgde manier de reis te kunnen laten maken. U kunt de uitgebreide informatie hier bekijken: Hurtigruten Hygiëne – en veiligheidsvoorschriften. Voor Hurtigruten Expeditie Zeereizen geldt er een aanvullende maatregel. Gaat uw Hurtigruten expeditie zeereis wel door, dan is het belangrijk om te weten dat het volledig gevaccineerd zijn een strenge voorwaarde is om de reis in 2021 te kunnen maken. Expeditie reizigers moeten ten minste 21 dagen voor inscheping aantonen dat ze volledig zijn gevaccineerd met een COVID-19-vaccin dat is goedgekeurd door het Europees Geneesmiddelenbureau (EMA). Vanaf 1 juli 2021 zijn deze goedgekeurde vaccins onder meer Comirnaty (BioNTech/Pfizer), Moderna, Vaxzevria (AstraZeneca) en Janssen (J&J) vaccins. Bovendien dient u een negatieve test te kunnen overleggen bij inscheping (max. 72 uur oud).