Vragen & Antwoorden

1) Algemeen

1.1) Ik wil graag contact opnemen met Norske Noorwegen Reizen, op welke wijze kan dit?

Wij zijn bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 10.00 tot 17.00 uur. U kunt op de volgende wijze contact met ons opnemen;

  • Telefonisch via 023-528 98 56 
  • Per e-mail via ln.ek1714056988sron@1714056988ofni1714056988 Vermeld bij voorkeur uw boekingsnummer.
  • Via het contactformulier op onze website.
  • Bezoek ons kantoor te Heemstede. Wij hebben de nodige maatregelen getroffen om u op een veilige en prettige manier te woord te kunnen staan in ons Noorwegenhuis. Wilt u ons bezoeken voor het boeken van een reis of een vrijblijvende offerte? Wij verzoeken u vriendelijk vooraf een afspraak te maken. Dit kan zowel telefonisch, per e-mail of via het contactformulier in te vullen. Eén van onze medewerkers zal op korte termijn telefonisch contact met u opnemen voor het maken van een afspraak.

2. Actuele reisinformatie

2.1 Hoe kan ik een Europees (digitaal) coronacertificaat krijgen?

U kunt het certificaat activeren via de CoronaCheck-app. Download de app via de Apple App Store of de Google Play Store. In deze app kunt u vervolgens met uw gegevens een bewijs aanmaken in de vorm van een internationale QR-code. U kunt maar voor één persoon een bewijs in de CoronaCheck-app aanmaken. Iedere reiziger heeft dus een eigen telefoon met app nodig. Wij adviseren iedere reiziger naar Noorwegen naast de digitale versie op uw telefoon, ook altijd uw internationale QR-code te printen en in papieren versie mee te nemen. Heeft u bovendien het zgn. gele vaccinatieboekje? Neem deze voor alle zekerheid ook mee als extra aanvullend bewijs. 

2.2 Ik heb geen smartphone, hoe krijg ik mijn coronacertificaat?

U kunt de QR-code ook online aanmaken via een desktop computer en vervolgens printen. Heeft u geen computer? En kunt u niet geholpen worden door familie of vrienden om het coronabewijs uit te printen? Wat u kunt doen, hangt er vanaf of u heeft aangegeven dat u uw gegevens met het RIVM wilt delen. Of door wie u bent geprikt. U kunt in dit geval het beste telefonisch contact opnemen via telefoonnummer 0800 – 1351. U wordt dan doorverwezen naar een speciale helpdesk. Daar kunt u met uw BSN en uw postcode een papieren coronabewijs aanvragen. Dit bewijs wordt per post opgestuurd. Houd er rekening mee dat dit 10 dagen kan duren.

2.3 Kan ik op dit moment naar Noorwegen reizen?

De Noorse overheid heeft op 12 februari 2022 de meeste coronamaatregelen opgeheven. Reizigers kunnen, ongeacht hun vaccinatiestatus, op dit moment vrij naar Noorwegen reizen. Heeft u niet de Nederlandse nationaliteit of reist u vanuit een ander land dan Nederland naar Noorwegen, dan adviseren wij u voor de zekerheid ook contact op te nemen met de lokale autoriteiten in uw eigen land om u te laten informeren over de meest actuele regelgeving in uw land voor het reizen naar Noorwegen én het terugreizen naar uw thuisland. Wij raden u aan om de rubriek Coronavirus en het volledige reisadvies van Noorwegen te blijven raadplegen op de website van NederlandWereldWijd. 

3) Annulering

3.1) Ik heb een pakketreis geboekt, kan ik deze kosteloos annuleren in deze (post)coronatijd?

De gehele situatie rondom het wereldwijd uitbreken van het Corona virus is voor zowel reizigers als reisondernemingen een gecompliceerde situatie. Omdat dit een unieke situatie is zonder duidelijke precedenten, geldt er geen standaard dekking vanuit de reis- en/of annuleringsverzekering, ANVR reizigersvoorwaarden of Calamiteitenfonds. Het kosteloos annuleren van uw reis is daarom niet zomaar mogelijk. Wilt u uw pakketreis preventief annuleren vanwege persoonlijke beweegredenen, dan gelden de annuleringsbepalingen vastgelegd in de ANVR Reizigersvoorwaarden. Voor een Hurtigruten reis gelden er afwijkende reisvoorwaarden voor het annuleren/wijzigen van uw reis.

3.2) Als er voor mij een quarantaine verplichting geldt op de bestemming waar ik naartoe reis, mag ik dan mijn reis kosteloos annuleren?

Als een bestemming geen onderscheid maakt tussen gevaccineerde en niet-gevaccineerde Nederlandse reizigers, maar iedereen verplicht in quarantaine te gaan, betekent dat naar alle waarschijnlijkheid dat de reiziger de mogelijkheid heeft gebruik te maken van BW 7:509 lid 3; dan geldt de quarantaineplicht zelf als een onvermijdbare en buitengewone omstandigheid. De ANVR raadt dan nadrukkelijk aan dat u als reiziger samen met uw reisorganisatie bekijkt of uw reis om te boeken is naar een andere vertrekdatum of bestemming. Is dat niet mogelijk, dan is kosteloos annuleren mogelijk indien 14 dagen voor vertrek van uw reis de eerder genoemde quarantaineverplichting nog steeds van kracht is. Eerder dan 14 dagen voor vertrek geldt uitsluitend de mogelijkheid tot omboeken van de reis. Neem hiervoor contact op met Norske Noorwegen Reizen om de mogelijkheden voor uw reis te bespreken. 

3.3) Als er voor mij een quarantaine verplichting geldt bij terugkomst in Nederland, mag ik dan mijn reis kosteloos annuleren?

Als na een verblijf in het buitenland een quarantaineverplichting bij terugkeer in Nederland geldt, ligt dit in de persoonlijke risicosfeer van de reiziger, want de uitvoer van de reisovereenkomst wordt hierdoor niet belemmerd. Deze quarantaineverplichting bij terugkeer in Nederland is dan ook geen reden tot kosteloze annulering door de reiziger. 

3.4) Op mijn bestemming geldt een 2G regel waar ik niet aan kan voldoen of ik kan/wil geen negatief testbewijs overhandigen, mag ik dan mijn reis kosteloos annuleren?

Als u geen vereist vaccinatiebewijs (Gevaccineerd) of herstelbewijs (Genezen)kan overleggen, de zgn. 2G regel, ligt dat in de persoonlijke risicosfeer van u als reiziger en is kosteloze annulering niet aan de orde. U kunt uw reis dan alleen annuleren tegen de reguliere annuleringsvoorwaarden.  Dit zelfde geldt als een reiziger geen negatief testresultaat kan overleggen voor reizen waarbij dit wel gevraagd wordt. Ook dan is van kosteloze annulering geen sprake. Neem in deze gevallen contact op met Norske Noorwegen Reizen om de mogelijkheden tot het omboeken van uw reis te bespreken.

4) Betaling

4.1) Moet ik de factuur van mijn geboekte reis, ondanks deze onzekere situatie, conform de betalingstermijn vermeld op de factuur betalen?

Norske Noorwegen Reizen is aangesloten bij het ANVR en hanteert hierbij de ANVR Reizigersvoorwaarden. Hierin staan de rechten en de plichten van de reiziger vertaald. Ook in de huidige Corona situatie heeft de reiziger een betalingsverplichting en zal aan de gestelde betalingstermijnen van zowel de aanbetaling als de restantbetaling moeten worden voldaan, zolang de reis niet officieel is geannuleerd.

5) Hurtigruten

5.1) Welke maatregelen gelden er voor het maken van een Hurtigruten reis in deze (post)Corona tijd?

Uw veiligheid, gezondheid en welzijn staan bij Hurtigruten hoog in het vaandel. Niet alleen tijdens uw reis, maar ook in aanloop naar uw reis. Immers, het uitkijken naar én de voorpret van een vakantie zijn minstens zo belangrijk. Wij begrijpen dat, in een tijd waarin Covid-19 nog een actueel onderwerp is, dit extra vragen bij u oproept. Aangezien de informatie sterk aan wijzigingen onderhevig is, verwijzen wij u voor de meest up-to-date informatie graag door naar de (Engeltalige) website van Hurtigruten. Voor zowel de postbootroute langs de Noorse kust als de Expeditie Cruises wereldwijd is er een aparte pagina waarin alle hygiëne – en veiligheidsvoorschriften uitgebreid worden toegelicht. 

  • Hygiëne – en veiligheidsvoorschriften ten aanzien van de postbootroute Noorse kust KLIK HIER
  • Hygiëne – en veiligheidsvoorschriften ten aanzien van Hurtigruten Expeditie Cruises KLIK HIER